Tiptronic váltó – kettő az egyben

Járművásárlás előtt rengeteg dolgot határozunk meg magunkban. Átgondoljuk, hogy milyen funkciók fontosak számunkra, így többek között a váltó kérdésére is kitérünk. Mindig vannak pozitív és negatív összetevők, ami alapján megnehezül a döntés, a váltó esetében sem könnyű meghatározni, hogy az automata vagy a manuális lesz számunkra a legmegfelelőbb.

Egy automata váltó választása mögött általában a kényelem a legfontosabb szempont,

míg a manuális váltó a kisebb költség figyelembevételével kerül kiválasztásra.

A kézi és az automata váltók jellemzőinek egyesítése nem új vágya a gépkocsi tulajdonosoknak. Az automaták megjelenése az 1930-as évek végére tehető, olyan autógyárakban, mint a Packard, vagy a Chrysler. Ezek még félautomata rendszerű váltók voltak.

A Tiptronic név a Porsche által kifejlesztett váltó védjegyévé vált. Elsőként 1990-es Porsche 911 modellben használták. Amennyiben a Tiptronic rendszer nincs bekapcsolva, akkor a váltó normál automataként fog működni, így a számítógép elektronikusan választja ki az éppen megfelelő fogaskerék váltását. A váltó vezérlése a sebességváltón vagy a kormánykerékre szerelve található meg a gépkocsikban. Szelektorok + és – jelzései közül választunk, de csak azután, hogy kézi váltásra állítjuk a rendszert. Ekkor átvesszük az irányítást az automatika felett. A modern Tiprtonic váltók egyre több automatikával rendelkeznek, esetenként a „Sport” program használata például a vezető által kiválasztott késleltetett váltást eredményez, mellyel a teljesítmény orientált vezetés válik elérhetővé.

A Tiptronic áttétele a többi automata váltóval ellentétesen működik, lehetővé teszi a vezető számára, hogy manuálisan válasszon fogaskerekek közül, ezzel felülírja a normál váltást vezérlő számítógépet és a nyomatékváltót a kuplung helyett.

6 sebességes automata váltóval is kérhetitek a legújabb Ford Rangert Limited és WildTrak modelleket. Előnye, hogy kézi kapcsolású üzemmóddal is rendelkezik. A Tiptronic váltó hidrodinamikus, bolygóműves, de kézzel elektronikusan kapcsolható rendszer. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a funkció lehetővé teszi a vezető számára, hogy az automatikus sebességváltó fokozatait maga kapcsolja. Ezek a váltók csak a kapcsolás irányát (fel- vagy le akarunk váltani) figyelik, azaz ezt kell megadnunk, míg ezután az elektronika megvizsgálja, hogy a fokozatváltás végrehajtható-e vagy sem a motor károsítása nélkül. Ha ez megoldható, akkor elvégzi a váltást.